Prawa i obowiązki ucznia
II. Uczeń ma prawo do:
1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej:
1.1 równomiernie rozłożonych lekcji w tygodniowym planie zajęć,
1.2 korzystania z pomocy naukowych i sprzętu będącego w dyspozycji szkoły,
1.3 wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania i uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi,
1.4 do powiadamiania z wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości; w ciągu dnia może odbyć się tylko jeden sprawdzian, w ciągu tygodnia nie więcej niż dwa,
1.5 odpoczynku w czasie przerw w nauce,
2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę
i poszanowanie jego godności:
2.1 korzystanie ze sprzętu i pomieszczeń szkolnych gwarantujących uczniowi bezpieczeństwo,
2.2 korzystanie z gorącego posiłku lub napoju za odpłatnością,
2.3 sprawiedliwego, życzliwego traktowania przez nauczycieli na równi z innymi uczniami, prawa wolności od poniżającego traktowania,
2.4 poszanowania godności osobistej, prywatności.
3. korzystania z pomocy stypendialnej i doraźnej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4. korzystania z różnych form pomocy organizowanych przez szkołę,
5. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,
6. swobody wyrażania myśli, przekonań i opinii, w szczególności dotyczących życia szkoły
a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
7. aktywnego uczestnictwa we wszystkich formach zajęć organizowanych przez szkołę na jej terenie i poza nią,
8. rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów, w tym:
8.1 udziału w konkursach przedmiotowych na szczeblu szkoły i poza nią,
8.2 uczestnictwa w zajęciach kół zainteresowań i zespołów organizowanych w szkole
i poza nią,
8.3 pomocy nauczyciela w rozwijaniu własnych zainteresowań, zdolności i talentów,
8.4 eksponowanie wytworów własnej działalności artystycznej,
8.5 uczestnictwa w zajęciach sportowych w szkole i poza nią,
9. sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i systematycznej oceny własnych postępów w nauce
i zachowaniu oraz odwołania od niej w określonym trybie,
10. pomocy w przypadku trudności w nauce, w tym:
10.1 udziału we wszystkich formach pomocy organizowanych przez wychowawcę i szkołę,
10.2 korzystania z pomocy pedagoga szkolnego i innych specjalistów zapraszanych przez szkołę,
11. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych za zgodą nauczyciela i pod warunkiem przestrzegania przepisów bhp,
12. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się
w organizacjach działających w szkole.
III. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:
1. udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania w ich trakcie,
1.1 spełniania obowiązku szkolnego,
1.2 systematycznego przygotowania się do zajęć,
1.3 właściwego zachowania w trakcie zajęć edukacyjnych poprzez uczestnictwo w procesie dydaktycznym,
1.4 uczestnictwa w apelach szkolnych,
1.5 uczestnictwa w sprawdzianach organizowanych dla zbadania jego postępów w nauce.
2. usprawiedliwiania w określonym terminie i formie
2.1 nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych rodzic może usprawiedliwić w formie telefonicznej, pisemnej lub ustnej w terminie do dwóch tygodni,
3. dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju
3.1 strojem obowiązkowym w szkole jest: bluzka w kolorze jasnoniebieskim lub białym oraz spodnie lub spódnica w kolorach granatowym lub czarnym,
4. warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły
4.1 zabrania się używania telefonów komórkowych i innych własnych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,
4.2 szkoła nie ponosi odpowiedzialności za przyniesione urządzenia elektroniczne lub telefony komórkowe w przypadku ich kradzieży,
5. właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów,
5.1 okazywanie szacunku dorosłym i kolegom,
5.2 przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgaryzmu poprzez zgłaszanie zaistniałych wypadków wychowawcom i nauczycielom,
5.3 szanowanie poglądów i przekonań innych,
5.4 poszanowanie godności osobistej drugiego człowieka,
5.5 naprawiania wyrządzonej przez siebie szkody,
5.6 przestrzegania ogólnie przyjętych norm i wewnętrznych przepisów szkolnych,
5.7 realizowania zarządzeń wydanych przez organy szkoły.
6. odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój:
6.1 przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów bhp,
6.2 unikania palenia tytoniu, picie alkoholu i używania środków odurzających,
6.3 poddawania się działaniom szkolnej służby zdrowia,
6.4 poszanowania zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych osób.
7. dbałości o wspólne dobro ład i porządek w szkole:
7.1 poszanowania sprzętu szkolnego,
7.2 poszanowania cudzej własności,
7.3 chodzenia w szkole w odpowiednim obuwiu,
7.4 uczestniczenia w pracach porządkowych w szkole i jej otoczeniu dostosowanych do jego możliwości,
1.5 naprawiania we własnym zakresie wyrządzonych szkód,
1.6 troski o wystrój pomieszczeń będących pod opieką klasy, do której uczęszcza uczeń.
IV. W szkole stosuje się następujący system nagród:
1. pochwała wychowawcy wobec klasy,
2. pochwała dyrektora szkoły wobec całej młodzieży,
3. list gratulacyjny do rodziców,
4. wpis do księgi „Honorowy obywatel szkoły’’.
V. Za nieprzestrzeganie przez ucznia przepisów zawartych w statucie szkoły karze się go:
1. upomnieniem lub naganą wychowawcy wobec klasy,
2. upomnieniem lub naganą dyrektora,
3. upomnieniem lub naganą dyrektora udzieloną wobec uczniów,
4. przeniesieniem do równoległej klasy w swojej szkole,
5. skreśleniem z listy uczniów z równoczesnym przeniesieniem do innej szkoły.