Projekt edukacyjny – „Pieniądze” zrealizowany w oddz. V

30 czerwca 2020 |

pieniadzeDla dzieci z grupy V nauczycielki, p. Anna Nazaruk i p. Renata Woźniak opracowały i zrealizowały projekt „Pieniądze”. Monety i banknoty to wielki wynalazek ludzkości. Nauczanie o oszczędności, liczenie, dodawanie i odejmowanie na konkretach-monetach może być frajdą. Naszym głównym zadaniem było wsparcie dziecka w edukacji matematycznej: ekonomicznej i przedsiębiorczości. Dziecko może nie zdawać sobie sprawy, że posiadanie stabilnej sytuacji finansowej jest efektem ciężkiej pracy. Nasz projekt miał na celu właśnie, uświadomienie i nauczenie najmłodszych gospodarności, był zgodny z podstawą programową i rozszerzył zagadnienia programowe. W codziennej pracy z dziećmi  pożądane jest stosowanie aktywizujących metod pracy oraz nowatorskich rozwiązań pedagogicznych, na przykład realizacji zajęć metodą projektu. Metoda ta jest doskonałą okazją do różnicowania poziomów nauczania, umożliwia dostosowanie tempa pracy i stopnia trudności podejmowanych zadań do indywidualnych możliwości dzieci. Projekty integrują wiedzę i umiejętności dzieci z różnych dziedzin. Uczą też współpracy i samodzielności oraz umożliwiają rozwijanie motoryki małej i dużej. Udział w projekcie angażuje jednocześnie emocje i umysł dziecka w nieporównywalnie większym stopniu, niż którakolwiek z innych metod pracy. Realizacja celów projektu odbywała się poprzez zajęcia językowe, matematyczne, plastyczne, muzyczne, ruchowe. W sali zorganizowane były kąciki tematyczne: „Poczta Polska”, ‚Sklep”. Dzieci uczestniczyły w spotkaniach z ludźmi ciekawych zawodów: listonosz, sprzedawca-handlowiec, kasjer, gościły w sali księgową p. Annę Makówkę, pracę bankowca poznały poprzez nauczanie zdalne w związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną. Przydatność poczty poznały podczas wycieczki na Pocztę, pracę sprzedawcy podczas wycieczki do sklepów wielobranżowych. Odkrywały tajemnicę pieniądza poprzez prezentacje multimedialne, gry interaktywne, ćwiczenia w liczeniu tj. zabawy z monetami, rozwijały pamięć i spostrzegawczość w zabawach z banknotami. Dzieci techniką origami wykonały portfele, a pani Dyrektor zakupiła do „kącika sklepowego” zestawy banknotów i monet do zabawy. Przedszkolaki samodzielnie zrobiły skarbonki poznając zasady oszczędzania, zapewniając o oszczędzaniu na wymarzoną zabawkę, wakacje, sprzęty. Poprzez zabawy ruchowe i gry zręcznościowe rozwijały koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, a były to: zabawa „Orzeł czy reszka”- inspirowana zabawą „Kółko-krzyżyk”, „Znajdź monetę”, „Znajdź banknot”, „Kalambury – kim jestem?”, „Berek złotówkowy”, „Taniec monet”. Projekt zakończył „Quiz matematyczny”- zbiór nagranych przez nauczycielki  filmów oraz zdalnych zadań dla przedszkolaków. Przedszkolaki z grupy V chętnie i aktywnie uczestniczyły w proponowanych formach pracy. Mamy nadzieję ze zdobyte umiejętności wykorzystają w szkole. Powodzenia.