PRZYRODA I MY – PRZYRODNICZE ZABAWY

07 stycznia 2019 |

W naszym przedszkolu „Pod krasnalem” od miesiąca września do listopada realizowane były zadania z zakresu edukacji ekologicznej pod tytułem „Przyroda i my – przyrodnicze zabawy z Photonem”. Aby w ciekawy sposób wprowadzać treści przyrodnicze, rozwijać postawy proekologiczne postanowiłyśmy opracować „Plan działań przyrodniczych” z udziałem zabawki edukacyjnej – Photon. Jest to robot wyposażony w sensory, dzięki którym robot widzi, słyszy i reaguje na dotyk, co daje możliwość rozwoju dziecka razem z robotem, czyli robot uczy się razem z dzieckiem, a dziecko razem z robotem. Poprzez aplikacje z telefonem lub tabletem daje wieje możliwości dopasowania do zróżnicowanych umiejętności manualnych i percepcyjnych dzieci, poprzez wykonanie różnorodnych zadań, także z zakresu ochrony przyrody i ekologii. Koordynatorem naszych działań były panie Renata Woźniak i Ewelina Wawryszuk  pod przewodnictwem pani dyrektor Marzanny Panasiuk.

 Oto działania, które realizowaliśmy w ramach projektu w grupie IV i V.

  1. Poznawanie zalet i wad nowoczesnych technologii, czyli zajęcia pod hasłem „Dobrze czy źle przedszkolak wie – czyli jak bezpiecznie korzystać z komputera”. Dzieci uczyły się zasad korzystania z komputera, Internetu, tabletu, telefonu.
  2. Zajęcia kierowane wg scenariuszy zajęć opracowane przez twórców robota i wydawnictwo MAC – edukacja. Dzieci poznały historię Photona – robota, który poprzez awarię swojej rakiety wylądował na Ziemi i w związku z tym stajemy się przewodnikami jego poznawania naszej planety. Poznawaliśmy umiejętności robota, ucząc się programowania. Programowanie to jedna z największych umiejętności, która potrzebna jest we współczesnym świecie, dlatego zaproponowaliśmy naszym wychowankom naukę programowania i kodowania za pomocą komputera Apple Mac i zabawki edukacyjnej Photon w oparciu o treści przyrodniczo-ekologiczne. Zabawy, gry, ćwiczenia: „Krąg przyjaźni”, „Chodzimy zgodnie z instrukcją”, „Jesteśmy kulturalni”, „Spadające liście”, „Wsadzie jesienią”, „Zrywamy owoce”, „Zbiórka kolorami”, „Segregujemy odpady”, „Super – to my Mali ekolodzy” i wiele innych zabaw sensorycznych i relaksacyjnych z Photonem. Dzieci rozwijały kompetencje matematyczne: segregowanie, porównywanie, przeliczanie, określały położenie przedmiotów. Doskonaliły koncentrację uwagi, pamięć, koordynację wzrokowo – słuchowo – ruchową rozwijając jednocześnie kompetencje społeczne i umiejętność współpracy.
  3. Zabawy międzygrupowe z Photonem odbyły się 22.11.2018 r. pt „Spacer po naszym mieście z Photonem”, dzieci budowały z różnorodnych klocków makietę miasta, kodowały trasę, poznając najważniejsze instytucje naszego miasta pod okiem pani Joanny Bartnickiej-Czerkawskiej i Renaty Woźniak. Dzieci miały okazje do rozwijania orientacji przestrzennej, kreatywności, pewności siebie, szybkości podejmowania decyzji z Photonem – interaktywnym robotem, czerpiąc radość z dobrej zabawy, rywalizacji i dumy z osiągnięć.
  4. W gr. IV – 28.11.2018 r. odbyły sie zajęcie otwarte z udziałem rodziców „Co wiemy o jesieni – zabawy z Photonem”, poprowadzone przez panią Ewelinę Wawryszuk. Dzieci utrwalały wiadomości przyrodnicze ucząc się planowania, symboli, wyznaczania kierunków, rozwijając kompetencje matematyczne.

Nauczycielki prowadziły zajęcia w oparciu o nowe technologie, placówka poszerzyła bazę pomocy dydaktycznych, dzieci miały okazję do nowej, ciekawej zabawy i rozwijania umiejętności matematycznych. Photon będzie z nami bawił się dalej, będziemy poznawać jego kolejne umiejętności, uczyć się planowania i kodowania.